Od carrus navalisa do automobila

Tijekom 19. stoljeća mesopust dobiva novo lice - postao je, poput Rijeke, bogatiji i mnogoljudniji. Kao i u srednjem vijeku, vrhunac veselja dešavao se na pokladni utorak kada tisuće ljudi preplavljuju Korzo i obližnje ulice ne bi li vidjeli meštra karnevala.

Pokladna povorka sastojala se od mnoštva kočija, kola s alegorijskim prizorima i brodova na kotačima (carrus navalis). Danas toga nema (ili jedva da ima), ali je sačuvano na karnevalima u Viareggiu, iako je potonji, uza svu svoju povijesnost, nastao razvojem zim¬skog kupališnog turizma koncem prošlog stoljeća. Maskirane povorke s alegorijskim kolima od kartona proizvod su kulturne klime konca stoljeća, fin de siecle.

A danas smo u novom tisućljeću, ali ćemo još morati počekati da kao devedesetih godina 19. stoljeća u Rijeci, prije svake karnevalske sezone i prigodne smotre kočija na Korzu, grad objavi nagradni natječaj za najljepša alegorijska kola, da osnuje žiri  i imenuje u njega ljude poput znamenitog riječkog slikara Fumija, te ih postavi na Jadranski trg da pregledaju cijelu povorku i izaberu pobjednika.

Automobil, pakleni izum kako su ga nazivali, postaje dio karnevalske povorke 1905. godine, kad se pored 63 kočije, 14 karnevalskih i 6 alegorijskih kola pojavljuju i tri automobila nepoznate marke i vlasnika. Registarska oznaka  je također nepoznata. Poznato je, međutim, da automobilski klub u Rijeci djeluje već od 1902. i da je sudjelovao u automobilskoj utrci Nizza-Opatija i nazad (1902.), pa ne isključujemo mogućnost da je koji nosilac napretka zasmrdio i prije finalne karnevalske povorke na Korzu.

Design & Development: Multilink / m:web
Mapa weba